۱۴۰۱/۰۷/۲۲

واکنش علی‌اف به اظهارات مکرون علیه آذربایجان

 رئیس جمهور آذربایجان در انتقاد از امانوئل ماکرون بابت متهم کردن این کشور اظهارات وی را «توهین آمیز و غیرقابل قبول» دانست.



الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان در سخنرانی خود در نشست سران کشورهای مشترک المنافع (CIS) در آستانه اظهار داشت: در زمان اشغال اراضی آذربایجان توسط ارتش ارمنستان، هرگز این موضوع را برای بحث در کشورهای مستقل مشترک المنافع مطرح نکردیم.

وی در ادامه تاکید کرد: از آنجایی که روند راه حل را گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا انجام می‌داد، این کار را ضروری نمی‌دانستیم. گروه مینسک در ۲۸ سال گذشته هیچ دستاوردی نداشته است.

علی‌اف با بیان اینکه به نشانه حسن نیت به امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه اجازه داده شد تا در دیدار با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان شرکت کند، گفت: یک هفته پس از این دیدار، مکرون اظهاراتی توهین آمیز، غیرقابل قبول، دروغ و تحریک آمیز بیان کرد.

رئیس جمهور آذربایجان افزود: وی در اظهارات خود آذربایجان را متهم به آغاز جنگ کرد. با دستکاری واقعیت سعی کرد افکار عمومی فرانسه و جهان را منحرف کند.

وی تصریح کرد: بگذارید جامعه فرانسه تصمیم بگیرد که استفاده از زبان کوچه بازاری برای رئیس جمهور یک کشور بزرگ چقدر از نظر سیاسی مودبانه است. ما چنین اظهاراتی را شدیدا محکوم و رد می‌کنیم. در راستای این رویکرد دولت فرانسه، از این پس برای ایفای نقش پاریس در عادی سازی روابط آذربایجان و ارمنستان امکانی مطرح نیست.

۱ نظر: