۱۴۰۱/۰۹/۰۸

چطور شد جمهوری آذربایجان نور چشم «علی اکبر ولایتی» و ایران شد؟!

 تا چند هفته پیش صدای طبل و دهل علیه جمهوری آذربایجان نه تنها از طرف پان ایرانیستها و ایرانشهری‌های ورشکسته علیه جمهوری آذربایجان نواخته می‌شد حتی از میان سیاستمداران رسمی ایران نیز این صدا به گوش میرسید!




ابوالفضل زهره‌وند (ظهره وند) سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا و افغانستان میگوید: «باید زمینه چینی کنیم تا آذربایجان و نخجوان ضمیمه خاک ایران شوند.»!

«محمدرضا میر تاج الدینی» نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی هم خواستار الحاق  «نخجوان» به ایران شد!

جایی بسی تعجب است که این افراد از کوچکترین قوانین بین المللی نه تنها آگاهی ندارند، حتی از حمله روسیه «ابَرَ قدرت» با سلاحهای مدرن به کشور کوچک اوکراین هم عبرت نگرفتند که روسیه می‌خواست در مدت بیست و چهار ساعت اداره «کی‌یف» پایتخت اوکراین را بدست گیرد، اما اکنون بیشتر از نُه ماه است در باتلاق اوکراین و تحریمهای کمر شکن غرب و آمریکا دست و پا می زند تا جایی که این باصطلاح ابر قدرت دوم جهان که سلاحهای جنگی ایران را تامین می کرد برای ادامه جنگ در اوکراین مجبور شده از ایران «پهباد» و دیگر ادوات جنگی بخرد!

پس از جنگ ۴۴ روزه آذربایجان با ارمنستان که به «جنگ دوم قره باغ» مشهور شد و با پیروزی مطلق آذربایجان و شکست ارمنستان، قرارداد صلحی با میانجیگری روسیه در نهم نوامبر سال ٢٠٢٠  بین آذربایجان و ارمنستان بسته شد، در ماده نهم این قرارداد آمده است:

جمهوری آذربایجان برای برقراری ارتباط آسان بین ارمنیهای ساکن قره باغ (خان کندی و اطراف) با مردم کشور ارمنستان دالان «لاچین» را در اختیار آنها قرار می‌دهد و در مقابل جمهور ارمنستان هم متعهد می‌شود دالانی که نخجوان را به قسمت غرب آذربایجان وصل میکند در اختیار آذربایجان بگذارد.

آذربایجان از همان روزهای نخست قرارداد آتش بس، به تعهد خود عمل کرد اما ارمنستان با گذشت دو سال از قرارداد صلح، از باز شدن کریدور  «زنگه زور» که نخجوان را به غرب آذربایجان متصل کند سرباز زده است!

ایران، مخالف باز شدن دالان «زنگه زور» است و ارمنستان هم به پشتگرمی ایران و چراغ سبز روسیه، حاضر نیست به تعهداتش در این زمینه عمل کند!

مخالفت ایران با باز شدن کریدور «زنگه زور» تا بدانجا پیش رفت که نیروهای سپاه در رزمایش نظامی که در کنار رود ارس در مرز آذربایجان  انجام میداد اقدام به زدن پل شناور بر روی رودخانه ارس کرد که به نوعی گذر از رودخانه ارس و تهدید آذربایجان به حمله نظامی بود!

به دنبال این تحرکات، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد در صورت حمله ایران به جمهوری آذربایجان ، ما از آذربایجان حمایت خواهیم کرد!

معنای کلی این جمله می‌توانست این باشد که در صورت تهدید شدن آذربایجان از سوی ایران، نه تنها ترکیه دوست و هم پیمان آذربایجان در کنار این کشور خواهد بود، بلکه آمریکا هم در نظر دارد نیروهای خود و احتمالا ناتو را در مرز ایران مستقر کند!

به دنبال این جریان بود که علی اکبر ولایتی مشاور عالی آیت الله خامنه‌ای اعلام کرد، ایران قصد حمله به کشورهای همسایه از جمله جمهوری آذربایجان را ندارد و آذربایجان نور چشم ایران است!!

حسن راشدی

۱ نظر:

  1. عیران گوه بخوره با علی اکبر خرلایتی و خامنه ای و پانفارص و حیوانشهریها بخاهد با کشوره تورکیه و ازربایجان شمالی و جنوبی دربیافته

    پاسخحذف