۱۴۰۱/۰۹/۰۹

انتشار اسناد جدیدی از ارتباط اطلاعاتی ایران با ارمنستان و همکاری در جریان اشغال قره باغ

 مارتیروس ژامکوچیان، عضو سابق گروه تروریستی آسالا در مصاحبه با روزنامه ارمنی هراپاراک پرده از رابطه ایران با مونته ملکونیان تروریست ارمنی عضو آسالا پرده برداشت.


مونته مِلکونیان



به گفته ژامکوچیان، قبل از اشغال قوبادلی در سال ۱۹۹۳ فارس‌ها (ایرانی‌ها) با مونته تماس گرفته‌ و خواستار دیدار شده‌اند که این دیدار در شهر گوروس انجام‌ شده است. ایران خواستار همکاری با ارمنی‌ها برای جلوگیری از گسترش جنگ به جنوب آراز به هر قیمتی شده است.

وی خاطرنشان کرد در آن زمان نمایندگان سرویس ویژه ایران برای دیدار با مونته ملکونیان به گوروس آمدند. تروریست سابق با بیان اینکه فارس‌ها از آمادگی عملیات مطلع بودند، گفت: آن زمان در لاچین بودیم. بخشی از لشکر تانک خود را برای حمله به زنگیلان، قوبادلی و هورادیز به لاچین بردیم. فارس‌ها از این عملیات مطلع بودند و عاملین آن را می‌شناختند. در آن زمان علاقه طرف ایرانی این بود که جنگ به هر قیمتی از آراز فراتر نرود. به همین دلیل خواستند با ما همکاری کنند. آنها امنیت می‌خواستند و برای مذاکره با ما آمدند. این اتفاق در اوایل بهار سال ۱۹۹۳ رخ داد؛ بنابراین دوستان و دشمنان ما می‌دانستند که با چه کسی سروکار دارند. برای همین حساب کردند و با ما همکاری کردند.

درنتیجه این دیدار ارمنی‌ها به ایران تضمین داده‌اند که به سمت ایران شلیک نکنند و آذربایجانی‌هایی را که به این سمت فرار می‌کنند را مورد هدف قرار ندهند.

لازم به ذکر است که مونته ملکونیان تروریست بین المللی که در جنگ اول قره باغ دستانش به خون آذربایجانی های بیگناه آغشته شده بود در ۲۵ نوامبر ۱۹۵۷ در ویسالیا کالیفرنیا آمریکا به دنیا آمد.

او یکی از رهبران ASALA-RM بود. او در جنگ داخلی لبنان شرکت کرد. او با نام های مستعار «ابو سندی»، «سارو»، «تیموتی شان مک کورمک»، «فرمانده آوو» فعالیت می کرد.

پس از آغاز جدایی طلبی ارمنی ها در قره باغ در سال ۱۹۸۸، تروریست ها از نقاط مختلف جهان به اینجا هجوم آوردند. یکی از آنها مونته ملکونیان بود. او یکی از اصلی ترین تروریست هایی است که اشغال سرزمین های آذربایجان را رهبری می کرد.

ارتش آذربایجان در ۱۲ ژوئن ۱۹۹۳، مونته ملکونیان را در روستای مرزیلی شهرستان آغدام به هلاکت رساند.

در سال ۱۹۹۶ عنوان «قهرمان ملی» ارمنستان به او اعطا شد.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر