۱۳۹۹/۰۷/۰۸

مروری بر قطعنامه‌‌های شورای امنیت سازمان ملل برای واگذاری اراضی اشغال شده به آذربایجان

 طبق چهار قطعنامه‌ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در سال ۱۹۹۳ پس از اشغال قره‌باغ به تصویب رسید، اراضی اشغال شده توسط ارمنستان باید به جمهوری آذربایجان برگردانده شوند.

به دنبال آغاز ضدحمله ارتش جمهوری آذربایجان پس از حملات نیروهای ارمنستان به مناطق مسکونی در ۲۷ سپتامبر(۶ مهر ۱۳۹۹)، بار دیگر موضوع عدم رعایت ایروان به ۴ قطعنامه شورای سازمان ملل متحد در ارتباط با توقف فوری اشغال اراضی متعلق آذربایجان به عنوان عامل اصلی این درگیری‌ها مطرح شده است.

این چهار قطعنامه در سال ۱۹۹۳ برای پایان دادن به اشغال در قره باغ اشغالی تصویب شده اما تاکنون اجرا نشده بر خروج فوری، بدون قید و شرط و کامل ایروان از مناطق اشغالی تاکید می‌کند.

بر این اساس، بخشی از سرزمین‌های جمهوری آذربایجان به دلیل عدم فشار و تحریم شورای سازمان ملل در این زمینه حدود ۳۰ سال است که در اشغال ارمنستان قرار دارد.

قطعنامه شماره ۸۲۲ پس از اشغال منطقه «کلبجر» به تصویب رسید. به موجب آن، ثبات و امنیت منطقه تحت خطر بوده و نظامیان ارمنی باید فورا به اشغال این منطقه پایان می‌دادند.

این سازمان به دنبال اشغال آغدام نیر قطعنامه شماره ۸۵۳ را تصویب کرد. به موجب این قطعنامه ضمن آتش‌بس طرفین، نظامیان ارمنستان باید منطقه را ترک می‌کردند.

به موجب قطعنامه شماره ۸۷۴ که پس از اشغال استان‌های فضولی، جبرئیل و قوبالدی به تصویب رسید، هر دو کشور به اعلام آتش‌بس و صلح فراخوانده شده‌اند.

در این راستا بر اساس قطعنامه شماره ۸۸۴ که در پی اشغال «زنگیلان» توسط ارمنستان صادر شده است، از نیروهای این کشور خواسته شد تا بدون قید و شرط از این منطقه خارج شوند.

همچنین در قطعنامه شماره ۸۸۵ از ارمنستان خواسته شد تا قطعنامه‌های مذکور را هم اجرا کند، اما ایروان در ادامه به این اقدام تن نداد.

الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان و تمامی مقامات این کشورها بارها به استاندارد دوگانه شورای امنیت سازمان ملل اشاره و تاکید کردند که این نهاد بالعکس تصمیم گیری‌های فوری که درباره مسائل گوناگون انجام می‌دهد، در زمینه جمهوری آذربایجان سال‌هاست که در خاموشی به سر می‌برد.

از سویی هم اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان را نیز هیچ کشوری حتی ارمنستان به رسمیت نمی‌شناسد. همچنین منطقه قره‌باغ کوهستانی از سوی کشورهای عضو سازمان ملل متحد به عنوان خاک آذربایجان شناخته می‌شود.

گفتنی است تنش میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی سال ۱۹۸۸ آغاز و در سال ۱۹۹۱ به درگیری نظامی تبدیل و منطقه قره‌باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان همجوار آن تحت اشغال نیروهای ارمنستان درآمد.

در ماه می سال ۱۹۹۴ میان طرفین مناقشه رژیم آتش‌بس برقرار شد، ولی میانجیگری بین المللی گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به ریاست مشترک روسیه، فرانسه و آمریکا برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تاکنون نتیجه ای نداشته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر